Verbazing over dichte fietstunnel bij bewoners Cartesius: “We snappen er niets van”
Al een tijd ligt er een splinternieuwe fiets- en voetgangerstunnel gevestigd op de Locomotiefstraat. Deze is bedoeld om de wijken Cartesius en Wisselspoor met elkaar te verbinden en om makkelijk in de binnenstad van Utrecht te zijn. Echter is deze nog steeds dicht en waarschijnlijk gaat de fietstunnel op korte termijn ook niet open. Het Wisselspoor is al een tijd bewoond, maar nu ook de eerste bewoners van de Cartesius wijk zijn gesetteld groeit de ergernis over de dichte fietstunnel.
Door Janna Verwer
De verbinding is niet alleen handig voor de bewoners van Cartesius en het Wisselspoor, ook is het prettiger voor het woon-werkverkeer van Leidsche Rijn en Vleuten-De Meern. Het open van de fietstunnel zou lijden tussen de 500 en 1000 dagelijkse fietsbewegingen voordat de nieuwe sporthal en school opgeleverd worden. “Dit heeft gevolgen voor de sociale veiligheid”, vertelt de gemeente. “En om een veilige fietsverbinding te garanderen over privéterrein moeten er verschillende maatregelen genomen worden”, vult de woordvoerder van gemeente Utrecht aan. De verwachting is dat een groot aantal woningen samen met de nieuwe sporthal en basisschool in 2026 af zullen zijn, dan wordt de tunnel ook ter beschikking gesteld. “Om de fietstunnel eerder te openen moeten er tijdelijke fietspaden worden aangelegd, dat gaat ongeveer 6 ton kosten en dat geld is er niet”, laat gemeente Utrecht weten.
De nieuwe bewoners van de Cartesius wijk gingen ervan uit dat de fietstunnel open zou zijn als een deel van de woningen opgeleverd zou worden. Bewoners Roel en Thomas dachten dit ook: “In alle promotie over de nieuwe woonwijk werd gezegd dat het dicht bij de stad zou zijn dankzij de tunnel op de Locomotiefstraat, helaas is dit een valse belofte”, vertelt Roel.
Het Track-complex met bijbehorende werkzaamheden. (Foto: bewoner Thomas)
Voor hen en andere inwoners is het een raadsel waarom de tunnel dicht is. “We snappen er niks van”, vertelt bewoner Thomas. “Het verhaal is dat ze de veiligheid niet kunnen garanderen met al dat bouwverkeer, maar de enige weg naar ons heeft al twee opritten voor bouwterreinen waar af en aan vrachtwagens, kranen en ander bouwverkeer op en af rijden, dus dat is ook niet echt veilig te noemen”, vult bij aan.
Er is nog een derde partij betrokken bij de spoorwegtunnel, namelijk ProRail. Zij hebben laten weten niet te willen reageren, omdat de gemeente over het besluit gaat wanneer de fietstunnel opengaat.
Met een groepje bewoners is er een petitie gestart om de onvrede over de spoorwegtunnel te uiten. Ook bewoner Roel staat achter deze petitie: “Ik vind het persoonlijk belachelijk dat de fietstunnel pas dan op gaat.” vertelt hij. “Ik vraag mij wel af of de petitie iets gaat opleveren.” Vult hij met weinig vertrouwen aan.
De toegangsweg naar bewoond gebouw solo (Foto: Janna Verwer)
In november wordt de tweede woontoren van de nieuwbouwwijk opgeleverd. De bewoners hopen dat de tunnel tijdelijk wordt opgesteld, zodat de weg naar de binnenstad van Utrecht makkelijker is. Zodra de Cartesius wijk helemaal klaar is, zal de vraag naar fiets en voetgangerstunnel toenemen, voor de gemeente is dat reden genoeg om de opening uit te stellen en dus heeft de oplevering van het Track-gebouw geen invloed op het vervroegen van de opening van de spoorwegtunnel.