Wonen boven het spoor: sciencefiction of dichterbij dan we denken?
De woningmarkt in Utrecht staat onder druk. De stad verwacht in 2040 ruim 450.000 inwoners te hebben. Daarom worden er de komende jaren duizenden woningen bijgebouwd. De ruimte boven het spoor wordt nog niet gebruikt voor woningbouw. Het zou wel een mooie oplossing kunnen zijn voor het woningtekort.
Door Elke
Het is iets unieks, maar niet nieuw. Voor de huizencrisis in ons land zou wonen boven het spoor een goede oplossing kunnen zijn. “Alleen al bij Utrecht Centraal is boven de sporen ruim vijftien voetbalvelden aan ruimte voor ontwikkeling”, schrijft ProRail eerder. ABF Research berekent elk jaar het woningtekort in opdracht van het ministerie van Binnenlandse Zaken. Zij verwachten dit jaar een tekort van 390.000 woningen. Dat komt doordat er steeds meer mensen bijkomen in Nederland.
Eerder is er al onderzocht of er woningen, hotels en kantoren boven het spoor bij Utrecht Centraal kunnen worden gebouwd. Er werd gekeken hoe de historische binnenstad verbonden kon worden met het gebied aan de andere kant van het spoor. De verantwoordelijke wethouder besloot na onderzoek dat het voor nu te ingewikkeld en te duur is. Er zijn namelijk een aantal uitdagingen waar niet meteen een oplossing voor te vinden is. De bereikbaarheid van het centrum loopt bijvoorbeeld nu al tegen de grenzen aan. Volgens Daan Klaase, manager Planontwikkeling bij NS Stations, komt het omdat de stad nog veel andere projecten heeft en dat het even kiezen is als stad waar ze zich mee bezighoudt. Bij Den Haag Centraal en Amsterdam Sloterdijk wordt er wel nog serieus gekeken naar de mogelijkheden.
Voordeel
Internationaal gezien wordt er al een lange tijd gebouwd boven het spoor. New York, Londen en Parijs gingen ons al voor. Het is technisch ingewikkeld, want er dient bijvoorbeeld rekening te worden gehouden met het overbruggen van hoogteverschillen. Ook zijn er bouwkundige eisen omtrent veiligheid, geluid en trilling waar opgelet moet worden. Het heeft het ook een groot voordeel. “Als je bouwt boven het spoor en nabij de stations hoef je niet de infrastructuur aan te leggen die nodig is voor een wijk buiten de stad”, aldus Daan Klaase. “Het is haalbaarder dan ooit. Technisch ingewikkeld maar zeker te doen.”